TRC2 – Meeting met Hoofd onderzoeker in Seoul

We kunnen helaas (nog) niet alle vragen (naar tevredenheid) beantwoorden. Maar we proberen zoveel en zo vlot mogelijk transparant te delen zodra we iets weten, zodat zoveel mogelijk mensen zelf een beeld kunnen vormen van het gehele plaatje zonder zelf in Korea te hoeven zijn.

Wat betreft de keuze voor de eerste 98 onderzochte zaken: over alle 367 zaken zijn materialen, info etc (voor zover mogelijk voor handen) verzameld. Van deze 367 is een selectie van 98 gemaakt die in diversiteit representatief kon zijn voor alle 367 inzake de mensenrechtenschending op het recht op identiteit en origine. Voor de onderzoekers was duidelijk dat alle 367 zaken onder deze schending vallen omdat in alle zaken sprake is van de adoptiesysteemprocedure om ons op papier wees te maken. Het verschil echter is dat commissievoorzitter mevr Park vond dat dit slechts bewezen is in 56 van de 98 zaken, daar waar ze er echt niet omheen kon omdat de informatie in de documenten zwart op wit staat.

In Shin Seung Yup ’s geval is dat, ondanks dat zijn ouders hem zelf naar KSS gebracht hebben, hij erkend is omdat hij een dubbele hojuk heeft. Het aanmaken van een nieuwe hojuk is duidelijk een schending van je recht op identiteit en origine en is bewijsbaar in zijn geval.

Ik was onderdeel van de 42 zaken die on hold zijn gezet. In mijn geval was geen sprake van een dubbele hojuk, omdat mijn ouders me nog niet hadden geregistreerd. Maar mijn ouders hebben nooit toestemming gegeven voor buitenlandse adoptie en toch ben ik op de een of andere manier in het systeem gekomen en weggezet als abandoned child en nieuwe identiteit gekregen met andere naam en geboortedatum.

Voorzitter Park vond dat er in mijn zaak te weinig bewijs voor schending is omdat ik niet op papier heb staan dat ik familie had die geen toestemming heeft gegeven voor adoptie. En mijn originele identiteit nog niet bewijsbaar was vastgelegd.

Dat het gebrek aan bewijs al inherent is aan de schending is door Park niet erkend. Omdat Park verder wilde als voorzitter bij een verlenging van TRC2 en onze zaken geen kans zouden maken is gepleit voor afronden TRC2 en starten van een TRC3. Op deze manier zou Park als voorzitter ook moeten stoppen. Dit is gelukt doordat de democratische partij de verkiezingen hebben gewonnen en voor deze strategie stemden.

Het wetsvoorstel voor TRC3 is nu in de maak en moet dan goedgekeurd worden door het parlement. Er wordt verzekerd dat dit geen probleem zal zijn. Daarna zal vastgelegd worden wat de werkwijze zal worden van TRC3. Daar is dus nog geen antwoord op. Wat betreft je vraag over de switched cases en privacy weet ik niet hoe de precieze werkwijze is geweest. Wat ik wel weet, is dat in papieren van een enkele geadopteerde sprake is van bewijzen voor verwisseling. Bv dat bij een naam bijgeschreven staat dat deze is opgehaald door familie en dat vervolgens de betreffende geadopteerde onder deze naam is geadopteerd.

Onderzoeker Park Geontae die wij hebben gesproken heeft verder aangegeven dat het in beroep gaan tegen de uitkomst van TRC2 niet nodig is voor de nog niet erkende zaken omdat deze automatisch overgedragen zullen worden in geval van TRC3. De pending cases zullen dan verder onderzocht worden waaronder de 269 zaken waarvan wel de informatie is verzameld maar nog niet verder individueel onderzocht zoals bij de 98 zaken.

Je kunt je opgeven via de DKRG als je collectief mee wilt doen. Zij hebben sessies om je bij hen aan te melden en een volmacht af te geven. Deze volmacht houdt in dat zij je zaak mogen indienen en op de hoogte worden gesteld over de aanname van je zaak en de uitkomst. Verder reikt de volmacht niet.

Wat we afgelopen dinsdag hoorden, was dat je je zaak als nieuwe participant ook via de ambassade in je land waarschijnlijk kunt gaan indienen. Het zal in zo’n geval niet nodig zijn om je aan te sluiten bij een collectief als je buiten Korea bent. Maar hierover zullen we iedereen proberen op de hoogte te houden via fb zodra we meer weten.

Of we als NLKRG de capaciteit hebben om nieuwe Nlse zaken als een collectief in te dienen is de vraag. Wij zijn helaas vrijwilligers die fulltime werken en simpelweg te weinig mankracht hebben om zaken te ordenen, controleren, bundelen, alle vragen te beantwoorden en naar de ambassade of in Korea de zaken fysiek in te dienen. Bij collectieve hulp hierbij zou dat misschien overwogen kunnen worden.

Wat van belang is voor nieuw geïnteresseerden is om hun tijdlijn alvast op te stellen a.d.h.v. alle gegevens die ze hebben (zie voor handvatten website www.nlkrg.nl) en documenten zoveel mogelijk op te vragen. Helaas is dit momenteel aan Koreaanse zijde problematisch vanwege de NCRC problemen (zie website en berichten EARS on NCRC). Dit is niet zozeer van belang voor de TRC onderzoekers, zij hebben toegang tot die papieren in Korea, maar wel voor jezelf om je zaak op een rijtje te zetten m.b.v. een tijdlijn en je onderzoeksvraag helder te hebben wat je verwachting is van een TRC onderzoek.

De NCRC behandelt in ieder geval tot 16 september geen aanvragen van geadopteerden. Vandaar de urgente oproep voor juli om toen nog je dossier op te vragen. Je kunt in Nl wel je dossier opvragen via Wereldkinderen (kinderrapport e.d.) en het Nationaal archief (overheidsdocumenten). Hopelijk hebben we hiermee een aantal vragen kunnen beantwoorden.